// Heklebøker på norsk
 

Her finner du tips til gode heklebøker på norsk

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest

For heklebøker på andre språk, se heklebøker på dansk.

Vanter

Vanter

Av Monica Bjørnvold

Vanter med røtter i gamle håndarbeidstradisjoner

I denne boka får du oppskrifter på lekre, heklede vanter og pulsvanter.

Grunnoppskriften er enkel fastmaskehekling, men variasjonene er uendelige med ulike broderier, mansjetter og farger.

Utgitt: 2017
Språk: Bokmål

Fillehekling med store nåler

Fillehekling med store nåler

Av Dedri Uys

I denne boka lærer du hvordan du kan lage ditt eget tekstilgarn av stoffrester, gammelt sengetøy og brukte klesplagg.

Med dette tekstilgarnet kan du hekle vesker og smykker, eller ting til huset som kurver, bordbrikker og tepper.

Tips: Ekstra store heklenåler får du kjøpt hos Adlibris.

Utgitt: 2016
Språk: Bokmål

Hekle en venn

Hekle en venn

Av Anette Andreassen

I denne søte boka finner du oppskrifter på 35 humoristiske dyr og leker. Blant disse finner du rever, dinosaurer, aper, sjiraffer og ugler.

Disse er kjempefine både til lek og til pynt på barnerommet.

Oppskriftene er svært detaljert beskrevet, så boka passer også for deg som ennå ikke kan hekle.

Utgitt: 2016
Språk: Bokmål

Hekling til småfolk

Hekling til småfolk

Av Vibeke Fantoft Magnesen

I denne boka finner du oppskrifter på 25 fargeglade, søte og morsomme kosedyr, uroer og rangler.

Boka passer både for deg som kan hekle og du som aldri har heklet før, da den også inneholder en hekleskole og enkle trinn-for-trinn forklaringer.

Utgitt: 2015
Språk: Bokmål

Hekling og hakking til kjøkkenet

Hekling og hakking til kjøkkenet

Av Tove Fevang

Til denne boka har Tove Fevang latt seg inspirere av gamle grytekluter hun har funnet og fått av venner og bekjente.

Det har resultert i 45 oppskrifter på grytekluter og annet til kjøkkenet, som kuvertbrikker, kluter og håndklær.

For deg som ikke kan hekle eller hakke fra før, er det bakerst en grundig hekle- og hakkeskole som viser deg alt du trenger for å få til oppskriftene.

Utgitt: 2014
Språk: Bokmål

Klassisk hekling og hakking

Klassisk hekling og hakking

Av Tove Fevang

Boka inneholder 34 forskjellige oppskrifter på blant annet sjal, vesker og tepper for barn og voksne. Små prosjekter som nåleputer og mapper til hekle- og hakkenåler finner du også.

Boka er illustrert med gode beskrivelser og trinn-for-trinn-bilder, og passer dermed både for de som har heklet og hakket før og de som har lyst til å begynne.

Utgitt: 2014
Språk: Bokmål

Grytekluten

Grytekluten

Av Thea Rønningen

Et kulturminne fra bestemors kjøkken

Forfatter Thea Rønning har i mange år samlet grytekluter av alle slag, sammen med historiene bak trendene og bruksmåtene.

I denne boka, som er rikt illustrert, får vi dermed et kulturhistorisk innblikk i gryteklutens historie.

Boka har 35 oppskrifter på grytekluter, de fleste heklede, men også noen strikkede.

Utgitt: 2013
Språk: Bokmål

Masker & Interiør

Masker & Interiør

Av Tine Solheim

Strikk og hekle til deg selv og hjemmet

I Tine Solheims nye bok Masker & interiør inspirerer hun til deilig hjemmekos.

Utgitt: 2013
Språk: Bokmål

Håndarbeid fra hagen

Håndarbeid fra hagen

Av Arne & Carlos

I denne nye boka fra Arne & Carlos har de hentet inspirason fra stasjonshagen sin.

De lekreste sommerfugler og blomster tar form som gryteunderlag, sitteunderlag med mer.

Du møter Magnus hagemus, Hippie-jentene på piknik og humla som surrer rundt i trærne.

Store herlige pledd i restegarn for du også.

Utgitt: 2013
Språk: Bokmål

Hekle en hest

Hekle en hest

Av Maja Hansen

Denne boken er full av morsomme dyrefigurer heklet i den japanske amigurumi-stilen.

Her får du en mengde originale oppskrifter til dyrene på bondegården, dyrene i havet og dyrene i Afrika.

Teknikkene er enkle, og det kreves lite utstyr og materialer.

Med detaljerte oppskrifter og flotte bilder av dyrene kan alle klare å lage sin egen lille dyrehage. Alle modellene måler mellom 5 og 10 cm.

Utgitt: 2013
Språk: Bokmål

Putefest

Putefest

Av Nina Granlund Sæther

I denne boka får du mønster og oppskrift på 55 strikkede, heklede, sydde og broderte puter.

Av motiver er det verdt å nevne amorøse elger i solnedgang, Marius-varianter, cupcakes, striper, hjerter, fletter, åttebladsrosa og OSL♥.

Utgitt: 2012
Språk: Bokmål

Hekta på hekling

Hekta på hekling

Av Susann Michaelsen

Susann Michaelsen, journalist i NRK Sporten, er selvlært hekler.

I denne boka deler hun sine beste, egenproduserte oppskrifter med leseren.

Her er Susanns egen VM-lue i rødt, hvitt og blått, ponchoer, skjerf, sjal, babyklær, tepper og puter.

I starten av boka er det trinnvise instruksjoner for deg som ikke har heklet før, med bilder av de ulike maskene og hvordan du går frem.

Utgitt: 2012
Språk: Bokmål

Hekledilla

Hekledilla

Av Elin Madsgård

I denne boken finner du oppskrifter på enkle og gøyale småprosjekter som tøfler, votter, julepynt, mobillommer og morsomme små dyr.

Dette er en bok du vil få glede av enten du har heklet i årevis eller aldri har tatt i en heklenål før. Med gode forklaringer og hekleskole er det bare til å sette i gang og skape dine egne hekleherligheter!

Utgitt: 2012
Språk: Bokmål

Hekla kosedyr

Hekla kosedyr

Av Erica Laurell

Her finner du oppskrifter på mange kosedyr; som ugle, pingvin, løve, vortesvin, en korpulent katt og en ape med stripete bukser.

p>I boka finner du òg oppskrifter på dukker og dukkeklær, og en myk og god kosebamse.

Utgitt: 2012
Språk: Nynorsk

Heilt hekla

Heilt hekla

Av Erica Laurell

Her får du 85 hekleoppskriftar på alt fra grytekluter, tevarmere, lampeskjermer, lysestaker og barneleker til bikinier, slips, vesker, smykker og øredobber. Oppskriftene varierer fra det helt enkle til det mer kompliserte.

Boka har også et kapittel som viser grunnleggende hekleteknikker.

Utgitt: 2011
Språk: Nynorsk

Løkker & Masker

Løkker & Masker

Av Toril Blomquist (redaktør)

I denne boka finner du 100 hekleoppskrifter fra velkjente og dyktige norske hekledesignere og hobbybokforfattere.

Her finner du alt fra store sengetepper til små pynteblomster på hårspenner, tradisjonelle mønstringer med tynt, hvitt heklegarn, oldemorsruten i mange varianter, blondeheklede, svarte topper og tøffe pledd, sjal og tøfler med tykt garn.

Utgitt: 2011
Språk: Bokmål

Hekling - 200 mønster

Hekling – 200 mønster

Av Betty Barnden

Dette er en super oppslagsbok for alle som hekler og gjerne vil lære flere teknikker eller prøve ut nye mønstre.

Den viser mer enn 200 heklemønstre, der hvert mønster er vist med fotografi, grundig beskrivelse rad for rad og et maskediagram som er lett å følge.

Du finner også kapitler om grunnteknikker, utstyr og materialer, samt mønsteroversikt og råd om hvordan du kan bruke boken.

Utgitt: 2011
Språk: Bokmål

Retromasker

Retromasker

Av Tine Solheim

Dette er Tine Solheims tredje bok, og denne gangen har hun funnet inspirasjon i gamle historiske mønstre.

Her finner du 135 hekle- og strikkeoppskrifter til kvinner, menn, barn og ungdom.

Utgitt: 2011
Språk: Bokmål

Helt enkel hekling

Helt enkel hekling

Av Tove Fevang

Dette er en fin bok for deg som er nybegynner når det gjelder hekling.

Her får du en grundig innføring, med trinn for trinn-bilder.

I tillegg får du oppskrifter på skjerf, luer, tepper, puter og mye mer.

Utgitt: 2010
Språk: Bokmål

Maskepi

Maskepi

Av Tine Solheim

En sammensvergelse i strikk og hekling

I denne boka finner du 135 forskjellige modeller, alt fra interiør, jakker, gensere, skjørt, kjoler, tunikaer, tights og strømpebukser, til leggings, pulsvanter, luer, skjerf, sjal, vesker, smykker, spiletoppkjoler og heklede borddekkingsting!.

Utgitt: 2009
Språk: Bokmål

Maskeball i strikking og hekling

Maskeball i strikking og hekling

Av Tine Solheim

I denne inspirerende og frodige strikke- og hekleboka gir forfatteren Tine Solheim tips om farger, teknikker og materialer.

Den inneholder beskrivelser av enkle og avanserte sommer- og vinterplagg, og alle oppskriftene er samlet i et hefte som følger med boken.

Utgitt: 2008
Språk: Bokmål

Hekling i sommersol

Hekling i sommersol

Av Olaug Kleppe

Denne boka gir deg nye impulser og mange gode oppskrifter på hatter, tøfler, sjal, vesker, topper og andre småting som du fint hekler på noen kvelder.

Ønsker du noe mer krevende, finner du også oppskrifter på en elegant jakke med skjørt.

Uansett utgangspunkt vil du nok finne mange plagg som kaller på kreativitet og heklelyst.

Utgitt: 2009
Språk: Bokmål

 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Heklehjelp



Kjøp heklebøker

  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk


 

Siste fra bloggen



Annonse